Rejsy 2013 – Barlovento II
Celem wyprawy Rosyjska Arktyka 2013 jest żegluga wokół arktycznych archipelagów Ziemi Franciszka Józefa oraz Nowej Ziemi, a także dotarcie jak najdalej na północ, aż po granice pokrywy lodowej otaczającej biegun północny. Trasa wyprawy prowadzić będzie przez cztery morza, dwa olbrzymie rosyjskie jeziora i dwie niepokorne rzeki, aż po północno-wschodni kraniec Europy.
Nr. | Rejs | Termin | Trasa – proponowane porty | cena/os |
1 | Białe noce w Petersburgu | 04.06-15.06 |
Gdynia – Liepaja – Tallin – Petersburg | odbył się |
2 | Cerkwie i Łagry | 15.06-06.07 |
Sankt Petersburg – Twierdza Szlisselburg – Jezioro Ładoga – wyspa Valaam – Jezioro Onega – Wyspy Kiży – Kanał Bałtycko-Białomorski – Morze Białe – Wyspy Sołowieckie – Archangielsk | odbył się |
3 | Dziewicze archipelagi – Biegun Północny | 07.07-28.07 |
Archangielsk – Nowa Ziemia Archipelag Ziemi Franciszka Józefa – dopłynięcie do granicy stałego lodu otaczającego biegun północny – Murmańsk | odbył się |
4 | Biegun Północny – granica lodu | 28.07-19.08 |
Murmańsk – Archipelag Ziemi Franciszka Józefa – dopłynięcie do granicy stałego lodu otaczającego biegun północny – Nowa Ziemia – Archangielsk | odbył sie |
5 | Dzika Tajga Rosji | 20.08-08.09 |
Archangielsk – Morze Białe – Wyspy Sołowieckie – Kanał Bałtycko-Białomorski – Wyspy Kiży – Jezioro Onega – wyspa Valaam – wyspa – Koniewiec – Jezioro Ładoga – Twierdza Szlisselburg – Sankt Petersburg | odbył się |
6 | Perły Północy | 08.09-19.09 (15 dni) |
Sankt Petersburg – Tallin – Liepaja – Gdańsk | odbyl się |
KRÓTKI OPIS ETAPÓW
Pożeglujemy wzdłuż wschodnich wybrzeży Morza Bałtyckiego oraz Zatoki Fińskiej docierając do Sankt Petersburga. Stolica carów, ukształtowana według woli Piotra I, nie bez przyczyny nazywana jest Wenecją Północy. Miasto przecinają dziesiątki kanałów, a zabytkowa architektura wprawia w zachwyt swoim bogactwem i przepychem. Miejsce to ma dwoistą naturę. Z jednej strony Petersburg jest miastem bardzo europejskim, jednym z najpiękniejszych miast całej Europy. Z drugiej strony jego dusza jest prawdziwie rosyjska. Oto otwierają się przed nami monumentalne wrota Rosji…
REJS NR 2 i 5
Koszt obejmuje: miejsce na jachcie w czasie trwania rejsu, realizację programu rejsu, pomoce nawigacyjne, zaproszenie do wizy rosyjskiej, opłaty za żeglowanie po Rosji, opłaty za kanał Białomorski, opłaty za mosty i pilota w Petersburgu. Koszt nie obejmuje:składki do kasy jachtowej (zbieranej przy rozpoczęciu rejsu i rozliczanej po rejsie, przeznaczonej na wyżywienie przygotowywane na jachcie, opłaty portowe, paliwo do silnika,gaz – kapitan jest zwolniony z wpłat do kasy jachtowej i pozostaje na utrzymaniu załogi), ubezpieczenia, transportu do miejsca rozpoczęcia i zakończenia rejsu, wydatków własnych
KRÓTKI OPIS ETAPÓW
Będziemy żeglować przez największe jeziora Europy – Ładogę i Onegę. Swym charakterem przypominają one morze – występują tu sztormy a wysokość krótkiej, stromej fali, dochodzi nawet do 8 metrów. Tyle tylko, że woda jest słodka…
Zobaczymy malownicze drewniane wioski przycupnięte tu i ówdzie na wyspach i brzegach jezior. Zwiedzimy urokliwy szlak zabytkowych monastyrów, stanowiących jedną z kolebek rosyjskiego prawosławia. Przeniesiemy się w miejsca, gdzie z zielonych równin Karelii wyłaniają się błyszczące w słońcu piramidy cerkiewnych kopuł, a wnętrza świątyń skrywają piękne, pachnące kadzidłem ikonostasy.
Potężne wrota śluzy wyznaczą początek Kanału Bałtycko–Białomorskiego, zbudowanego na polecenie Stalina rękami więźniówBiełbałtłagu. Łącznie, za pomocą systemu 37 śluz, przepłyniemy 227 kilometrów drogi wodnej wiodącej przez najdziksze i niezamieszkałe tereny karelskiej tajgi, a następnie wypłyniemy na słone wody Morza Białego. Zatrzymamy się na wyspach Sołowieckich, gdzie po rewolucji październikowej w murach jednego z najważniejszych monastyrów Rosji założono pierwszy sowiecki łagier.
REJS NR 3 i 4
Koszt obejmuje: miejsce na jachcie w czasie trwania rejsu, realizację programu rejsu, pomoce nawigacyjne, zaproszenie do wizy rosyjskiej, pozwolenie na żeglowanie w Rosyjskiej Arktyce, wynajęcie uzbrojonego strażnika parku na Ziemi Franciszka Józefa do ochrony przed niedźwiedziami polarnymi, koszty łączności satelitarnej, ocieplane kurtki dla wszystkich uczestników wyprawy Koszt nie obejmuje: składki do kasy jachtowej (zbieranej przy rozpoczęciu rejsu i rozliczanej po rejsie, przeznaczonej na wyżywienie przygotowywane na jachcie, opłaty portowe, paliwo do silnika – kapitan jest zwolniony z wpłat do kasy jachtowej i pozostaje na utrzymaniu załogi), ubezpieczenia, transportu do miejsca rozpoczęcia i zakończenia rejsu, wydatków własnych
KRÓTKI OPIS ETAPÓW
Rosyjska Arktyka to najtrudniejsza i najbardziej wymagająca część Wyprawy. Przez Morze Białe i Morze Barentsa dotrzemy do dziewiczych archipelagów Nowej Ziemi i Ziemi Franciszka Józefa włączonych do stworzonego w 2009 roku Parku Narodowego.
Dzięki ciepłemu Golfsztromowi Ziemia Franciszka Józefa jest najbardziej na północ wysuniętym obszarem świata gdzie da się dopłynąć jachtem. Jednocześnie, jako że geologicznie wyspy te leżą na szelfie kontynentalnym Europy, stanowią one północny skraj całego kontynentu. Krajobraz składa się ze wspaniałych śnieżnobiałych lodowców, u stóp których wylegują się niepoliczalne kolonie morsów. Spotkać tu można także polarne niedźwiedzie. Zamierzamy dopłynąć najdalej na północ jak tylko się da. Aż po granice pokrywy lodowej otaczającej biegun północny.
Opłyniemy Nową Ziemię, która z uwagi na pozostałości nie istniejących już rosyjskich poligonów atomowych, dla żeglugi obcych bander stanowi obszar w zasadzie zamknięty. Zagraniczny jacht może tam wpłynąć jedynie po uzyskaniu oficjalnego zaproszenia od strony rosyjskiej. Do tej pory żaden polski jacht nie dopłynął do brzegów Nowej Ziemi…